De cine ascultă pacienții mai mult? De Dr. Google sau de specialistul în sănătate?

De cine ascultă pacienții

De cine ascultă pacienții mai mult? De Dr. Google sau de specialistul în sănătate?

 

Evoluția tehnologiei a avut un impact semnificativ asupra tuturor domeniilor de activitate și asupra specialiștilor din acele domenii. Însă ce impact are asupra profesionistului în sănătate?

În cadrul dezbaterii „Tehnologia – amic sau inamic al profesionistului în sănătate?”, eveniment marca FICT, s-a discutat despre modul în care tehnologia a influențat sănătatea, despre impactul influencerilor, părerile vecinilor și a Dr. Google, a căror opinii, de multe ori, valorează pentru oameni mai mult decât părerea specialistului.

Evenimentul, moderat de Luminița Rusu, organizator FICT, a început cu o discuție despre modul în care social media influențează comunicarea dintre pacienți și specialiști.

„Ca specialist ajungi acum mult mai ușor la public decât prin metoda clasică, din vorbă în vorbă. Totuși, există și un dezavantaj: expunerea online nu este selectivă. Pot să se erijeze în specialiști și alte personaje diverse. Într-adevăr, mediul online ajută în promovare, e mai ușor să ajungem la oameni. Însă oamenii trebuie să cearnă foarte bine ce întâlnesc online pentru a putea ajunge la specialistul potrivit. În ceea ce privește nevoia de promovare, dacă lucrezi în ambulator și fluxul de oameni este mare, nu este nevoie de promovare. Dacă lucrezi însă în mediul privat, trebuie să îți aloci o bucată de creier și pentru partea de marketing”, a spus Sigina Pop, nutriționist dietetician.

Horia Simu, Manager General Serviciul Județean de Ambulanță Cluj, a vorbit despre cum a simțit în toți anii săi de carieră impactul tehnologiei asupra medicinei de urgență și care au fost efectele negative ale acesteia.

Horia Simu

 

„Sistemul de urgență de acum 20 de ani era neprocedural, fără prea multă aparatură. O cameră de gardă însemna o asistentă, niște recoltări, o radiografie și cam atât. Ecografie? Însemna ori că ai cunoștințe, ori că ai altceva. A fost un bum începând din 2007. A apărut aparatură nouă. A fost însă nevoie de o luptă cu mentalitatea celor care erau obișnuiți cu lucrurile așa cum erau, ca să treacă pe CD, spre exemplu. Am trecut apoi pe niște aparate care transmit date online la UPU, nou apărute. Erau experimente peste tot, dar experimente pozitive, în cazul pacientului. Cireașa de pe tort a fost sistemul unic de urgență 112, care a adunat mai multe agenții și a concretizat tot ce înseamnă un efort strict pentru pacient, om, cetățean. Căci ajutorul pe 112 nu înseamnă doar că suni când te doare capul, ci înseamnă că suni când cineva ți-a furat portofelul sau dacă ți-a luat foc casa. Partea pozitivă e că a ajutat la creșterea eficienței sistemului medical de urgență. Partea negativă? Pot să zic că apelurile false care erau și înainte, sunt și acum. În toată Europa există un procent de apeluri false de 8-16%. Și la noi este cam la fel, în ciuda tuturor filtrelor care există. Unele persoane sunt foarte convingătoare”, a explicat Horia Simu.

Cu toate că tehnologia a avut în mare parte un impact pozitiv, în special pentru pacienți, există și carențe. Iar acestea apar din cauza lipsei de educație a oamenilor, au spus specialiștii prezenți la dezbatere.

„Mai nou, este Dr. Google. Pacientul sună la 112 și zice: la fix mă doare în piept, merge durerea până în ultimele 2 degete, cred că am infarct. Sau eu am luat medicamentul x, y, z, nu mă interesează ce mi-a dat medicul de familie. E un fel de informație nefiltrată și aici trebuie lucrat. Internetul îl citesc și adolescenții, și copiii și adulții. Merge pe același principiu cu altă idee. Când îi ziceam mamei ce medicamente să ia, nu mă asculta. Așa că o sunam pe vecina ei și îi spuneam ce medicamente să îi recomande mamei. Și așa asculta”, a adăugat Horia Simu.

„Tehnologia a ajutat. Noi, oncologii, și nu doar noi, toți profesioniștii din domeniul medical au simțit pe pielea noastră, a pacienților, a aparținătorilor, că datele au început să fie tot mai mult în favoarea pacienților. Cu tehnologiile foarte moderne de acum, se observă că pacienții oncologici cu metastaze trăiesc mai mult. Factorul uman însă este cel mai important. Și într-un sistem, oricât de performant și tehnologizat ar fi acesta, factorul uman nu poate lipsi. Imaginați-vă spitale foarte bine dotate, dar care nu au specialiști. Imaginați-vă că avem aparate performante, dar nu le știu folosi. Trăim într-o medicină defensivă. Avem mulți pacienți, suntem aglomerați și începem să fim al dracului. Se mai triază lumea, dar apar părerile care apar. Pacienții cer informații, trebuie să le explici și acele 20 de minute alocate per pacient se prelungesc, iar afară poate mai sunt 20 de pacienți care așteaptă. Cred că am câștigat mult cu tehnologia, dar în final ce ne lipsește, este educația: trierea informațiilor”, a spus Dr. Radu Vidra, medic specialist oncologie.

Elena Dinte De cine ascultă pacienții mai mult De Dr. Google sau de specialistul în sănătate

„Ne confruntăm cu multe probleme. Acest salt tehnologic ne-a ajutat și ne poate ajuta în continuare, dar trebuie să avem măsură în tot ceea ce facem. Așa cum și dacă mâncăm cu măsură nu este o problemă, așa este și cu tehnologia. Într-adevăr, viața farmacistului s-a complicat pentru că pacienții au impresia că știu totul, dar de fapt nu înțeleg nimic, pentru că nu au capacitatea necesară să extragă esențialul”, a spus prof. univ. Elena Dinte, Președintele Colegiului Farmaciștilor din Cluj.

Întreaga conferință se poate urmări AICI.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*