Arcadia CHAMBER MUSIC CLASSES – 2024 aduce în premieră la Cluj Cvartetul Apollon Musagète
Cursurile de măiestrie Arcadia Chamber Music Classes sunt în plină desfășurare. Pe lângă atelierele camerale în care participanții sunt expuși la experiența și cunoștințele Cvartetului Arcadia, se continuă și seria de concerte din cadrul evenimentului.
Evenimentul special al ediției din acest an va fi un concert susținut de cvartetul invitat al atelierului, Apollon Musagète Quartet. Concertul va avea loc în Sala Auditorium Maximum a Colegiului Academic, în data de 14 august, de la ora 18.00. Evenimentul este organizat în parteneriat cu Filarmonica de Stat „Transilvania”.
Apollon Musagète Quartet este format din Paweł Zalejski și Bartosz Zachłod la vioară, Piotr Szumieł la violă și Piotr Skweres la violoncel. Formația este unul dintre cele mai carismatice și creative cvartete de coarde din peisajul muzical internațional. Pe lângă promovarea repertoriului tradițional, ansamblul a impulsionat compoziția de lucrări noi, dedicate acestuia, și având adesea ca temă figura zeului Apollo. Așa cum a declarat jurnalistul de la Süddeutsche Zeitung într-o recenzie, „dacă Apollo ar fi cântat la vioară în loc de lira, ar fi sunat exact așa”.
Câștigător al premiului I la Concursul Internațional de Muzică ARD din 2008, Apollon Musagète Quartet a devenit rapid un ansamblu remarcabil pe scenele muzicale europene, captivând atât publicul, cât și presa de specialitate. Cvartetul a avut onoarea de a studia cu profesorul Johannes Meissl la Academia Europeană de Muzică de Cameră (European Chamber Music Academy). Cvartetul a fost nominalizat la ECHO Rising Stars în 2010, urmat de concerte de mare succes la prestigioase săli de concert din Europa. De asemenea, a fost numit Artist BBC New Generation în 2012, ceea ce a dus la turnee extinse în Marea Britanie și la realizarea unor înregistrări pentru BBC. În 2014, muzicienii au primit Premiul Borletti-Buitoni Trust. Recunoașterea lor a dus la apariții pe marile scene ale lumii, dintre care menționăm următoarele: Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus și Philharmonie Berlin, Festivalul Internațional de la Edinburgh, Wigmore Hall din Londra, Carnegie Hall din New York, Louvre Paris, etc.
Apollon Musagète încurajează colaborările care integrează muzica de cameră în diverse forme de arte performative și au făcut parte din proiecte precum un spectacol regizat de grupul Nico and the Navigators din Berlin, o producție de balet a Teatrului Național din Nürnberg și un turneu mondial al cântăreței pop Tori Amos. Violoncelistul cvartetului, Piotr Skweres cântă la un violoncel Gennaro Gagliano din 1741, fostul instrument al lui André Navarra, furnizat cu amabilitate de Merito String Instruments Trust Vienna.
Concertul va include lucrări de Mozart, Webern și Dvořák. Lucrările din program sunt prezentate de muzicologul Tatiana Oltean:
„Compus la sfârșitul anului 1784 și publicat un an mai târziu, Cvartetul de coarde în Do major nr. 19, KV. 465 al lui Wolfgang Amadeus Mozart este ultimul dintre cele șase Cvartete haydniene. Se pare că Mozart însuși, împreună cu tatăl său și cu Anton și Bartholomäus Tinti, ar fi cântat acest cvartet în fața dedicatarului lor, Joseph Haydn, în februarie 1785. Nu se știe cu exactitate cine și când a denumit acest cvartet mozartian «al disonanțelor» pentru prima oară, dar denumirea era deja în uz încă de la începutul secolului al XX-lea. Este una dintre cele mai intens analizate lucrări din istoria muzicii, cercetătorii relevând de-a lungul timpului elementul disonant și posibile justificări și încadrări armonice ale acestuia. Cu excepția menuetului – partea în care Mozart omagiază cel mai pregnant stilul haydnian – fiecare dintre celelalte părți explorează forma de sonată, în diversele ei ipostaze. Scriitura este proaspătă și virtuoză, iar jocul cu pauzele, ca și suprizele muzicale de-a lungul întregului cvartet, este o trimitere plină de umor, o dedicație muzicală a lui Mozart pentru marele maestru al cvartetului de coarde.”
„«Langsamer Satz» (Mișcare/Parte lentă) de Anton Webern a fost scrisă în 1905, în urma unei perioade petrecute în munții din împrejurimile Vienei împreună cu verișoara sa, Wilhemine Mörtl, care, în 1912, avea să îi devină soție. Această lucrare reunește un complex de trăiri, de la serenitatea și seninătatea iubirii abia înmugurite, la angoasa, disperarea și extazul din finalul lucrării. În toamna precedentă, Webern începuse să frecventeze cursurile de compoziție ale maestrului său, Arnold Schönberg, însă limbajul în care Webern compunea în această etapă era unul târziu romantic, influențat de dezvoltările motivice brahmsiane. Lucrarea fusese inițial concepută ca parte a unui cvartet, dar a rămas o piesă de sine stătătoare. În acest sens, «Langsamer Satz» este gândită pe baza principiului de sonată, dar forma este doar un fond de susținere pentru crearea unei atmosfere rafinate. Necunoscută până în deceniul al șaselea al secolului trecut, piesa a fost descoperită într-un teanc de manuscrise ale compozitorului de către muzicologii Hans și Rosaleen Moldenhauer, în podul casei din Perchtoldsdorf unde bunurile acestuia fuseseră depozitate în urma războiului.”
„Cvartetul de coarde în re minor, nr. 9, op. 34, B. 75 al lui Antonín Dvořák este una dintre puținele lucrări ale compozitorului care se și încheie în tonalitate minoră, știută fiind preferința sa pentru a însenina finalurile, chiar și ale celor mai melancolice sau sumbre lucrări ale sale. A fost finalizat în decembrie 1877, fiind compus într-o perioadă de doar 12 zile, și dedicat lui Johannes Brahms, care a fost un intens promotor al creației lui Dvořák la Viena. La sugestia lui Brahms, autorul a revizuit lucrarea doi ani mai târziu, «curățând» minorul de elementele sale modale, pe care Brahms le vedea drept note «greșite», dar care proveneau din muzica de atmosferă bucolică, melancolică, a ținuturilor natale ale compozitorului. În același timp, acest cvartet de coarde, împreună cu «Stabat mater», comemorează moartea prematură a celor doi copii ai compozitorului și sentimentul de pierdere asociat. Structurată în patru părți, dintre care prima și ultima reconfirmă predilecția autorului pentru claritatea și consecvența tradiționalei forme de sonată, iar părțile interioare sunt inversate, cu scherzo-ul (în fapt o polka lentă) ca parte a doua, lucrarea denotă un aer melancolic, meditativ, elegiac, într-un limbaj romantic rafinat și discret.”
Intrarea la concertul Apollon Musagète Quartet, ca și la toate concertele din serie, este liberă. Este posibilă și participarea în mod pasiv la cursurile de măiestrie organizate la Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”, iar cei interesați sunt rugați să se înregistreze în fiecare zi la info point, în holul Studioului.
ACMC este organizat de Asociația Arcadia Quartet. Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN). Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.